درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی

1402/12/02

بسم الله الرحمن الرحیم

تتمه بحث قمار/ مسئله 5: مراهنه به غیر لعب با آلات/ اقسام الیانصیب/ قسم سوم 2/12/1402

صورت سوم: هر یک از افراد با قصد اعانت به کار خیر و مصالح عامه وجهی را پرداخت می کنند. مثلا درمانگاهی میخواهند بسازند. در عین حال برای اینکه مردم تشویق به پرداخت پول شوند اعلام شود که قرعه کشی می شود و مبلغی از طریق قرعه به شخصی داده می شود .

عوض و شرطی در بین نیست. شرط هم نیست.

یک نظریه در اینجا این است که: منعی از صحت این کار نیست. مشمول استسلام بالازلام هم نیست.

اگر شخصی اشکال کند: این اکل مال بالباطل است.

جواب: این پولی که به شخص برنده میدهند نوعی هبه بلا عوض است.

سوال : دو نفر با هم قراری می بندند در مورد یک تیم که بازی دارند. قرارشان این است که اگر تیم الف برنده شد پولی بدهد و اگر تیم ب برنده شود پولی بگیرد. شرط بندی اینجوری آیا تحت اوفوا بالعقود قرار می گیرد؟

دلیلی بر صحت این شرط بندی ها نداریم. اسباب مملکه مشخص است. این تحت هیچکدام قرار نمی گیرد. قطعا حرمت وضعی دارد اما حرمت تکلیفی باید از طریق دلیل معتبری اثبات شود. اگر اثبات شد، حرمت تکلیفی هم دارد اگر اثبات نشد، حرمت ندارد. با اصل برائت، عدم حرمت تکلیفی اثبات می شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo