درس خارج اصول استاد سید مهدی نقیبی

1402/07/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بحث اجتماع ضدین و مثلین در اعتباریات مولی

 

محال بودنش مربوط به امور خارجی است، استحاله از لحاظ متعلق حکم یا بلحاظ غایت و انگیزه مولی باشد.

نفس صدور امر و نهی معا به اعتبار آمر و ناهی به لحاظ اینکه از مولی صادر می شود آیا اشکالی ندارد؟ قابل قبول است که چنین امر و نهی کند معا؟

ابراز اعتبار فی ما الذمه الغیر و در آن لحظه ترک آن را در ذمه غیر، دارای مشکل است.

به لحاظ صدور هم مشکل دارد.

تقسیم دیگری که برای مقدمه ذکر کرده اند:

    1. مقدمه وجوب

    2. مقدمه علمی

    3. مقدمه وجود

    4. مقدمه صحت

مقدمه وجوب مثل استطاعت برای حج آیا داخل در بحث هست؟فرموده اند مقدمه وجوب خارج است زیرا وجوب ذی المقدمه(حج) به برکت استطاعت است. وجود استطاعت سبب لوجوب حج. وجوب حج برگرفته از استطاعت است. بعد بخواهد استطاعت وجوبی بگیرد از ذی المقدمه اشکالش تحصیل حاصل است، قبل استطاعت حج وجوبی ندارد زمانی که استطاعت تحقق پیدا کند حج واجب می شود. استطاعت که حاصل است را بگوید تحصیل کن استطاعت را…. می شود تحصیل حاصل(صاحب محاضرات)

بعض از آقایان بر این مطلب گفته شد اشکال دارند:

١. شرط وجوب، وجوب ندارد و محل بحث نیست نکته اش این نیست که لازم بیاید طلب حاصل، بلکه نکته اش این است که چنین اموری که از سنخ شرط وجوب برای تکلیف هستند اینها از دایره طلب خارج هستند. چیزهایی که شرط برای اصل تکلیف هستند این ها دیگر متعلق تکلیف و امر مولا واقع نمی شوند.

حرف اول(طلب حاصل) این اشکال را دارد که مورد نقضش در مورد شرط وجوب از سنخ شرط متاخر است، آنجا این اشکال نیست که طلب حاصل را داشته باشد، داریم موردی که شرط، شرط متاخر باشد ولی شرط وجوب باشد؟

جواب: شرطی که برای تکلیف باشد و تاخر زمانی داشته باشد متصور نیست و در خارج مصداقی ندارد.

نتیجتا این اشکال وارد نیست به صاحب محاضرات.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo