درس خارج اصول استاد سید مهدی نقیبی

1402/08/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مقدمه واجب/اقسام مقدمه/مقدمه صحت

 

۳.مقدمه صحت

مقدمه صحت، واجب متوقف است بر آن. ریشه در بحث صحیح و اعم دارد. بنا بر هر دو مبنا بحث دنبال می شود. بنابر قول صحیحی مقدمه صحت همان مقدمه وجود است.

بنا بر قول اعم(لفظ صلات اعم است برای صحیح و فاسد) طهارت مقدمه مامور به است، چون امر به صلات صحیح شدیم. مامور به یک بحث لفظی است که لفظ صلات موضوع له اش چیست. لکن مامور به چه به نظر صحیحی و چه نظر اعمی، مامور به همان صلات تام الاجزاء و الشرایط است. لذا این طهارت مقدمه برای مامور به می شود.

مقدمه یا داخلیه به معنای اخص است یا خارجیه به معنای اخص یا خارجیه به معنای اعم (اسم دیگرش داخلیه به معنای اعم است)

این همان مقدمه خارجیه به معنای اعم است یا مقدمه داخلیه بمعنی الاعم هم گفته اند. (تقید داخل و قیدش خارج) نفس طهارت داخل در ماهیت نماز نیست (اوله النیه آخره التسلیم)، اما تقید بر آن داخل است. صلات مطهره را خواستند. در واقع این شرط شرعی مامور به که از آن تعبیر دارند به مقدمه صحت این همان مقدمه خارجیه به معنای اعم است. لذا نیاز به عنوان کردن بحث مقدمه صحت نیست، چرا که بحث علی حده و مستقلی نیست.

۴.مقدمه وجود

ذی المقدمه برای وجودش در خارج متوقّف بر مقدمه است.

بدون تردید محل بحث است.

مثال: وضو برای نماز.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo