درس خارج اصول استاد سید مهدی نقیبی
1402/10/05
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: مقدمه واجب/ واجب معلق/ اثبات واجب معلق
دلیل: ﴿فمن شهد منکم الشهر فلیصمه﴾[1]
توضیح: وجوب روزه آمد در حالیکه واجب که روزه همه ی سی روز ماه مبارک است، تدریجی الحصول می باشد.
دلیل دوم: حج بعد الاسطاعه و تحصیل مقدمات حج و وجوب آمده در حالی که موسم حج و واجب استقبالی است
نکته: وجوب نماز بعد وقت در اینجا اتیان مقدمات مثل طهارت نیازی نیست و از قسم واجب منجز است.
مناقشه صاحب کفایه بر صاحب فصول: اختصاص به غیر مقدور بودن قید در واجب معلق ثابت نیست و واجب معلق وجوب فعلی و واجب استقبالی اعم از مقدور و غیر مقدور است.
مناقشه استاد فلسفی (ره) این اشکال وارد نیست و صاحب فصول فرض کرد صلات را ولو اینکه طهارت نداشته باشد در واجب منجز و در واجب معلق فرض نموده در حالیکه امری متاخراً تحقق یابد و برای آن دخالت در مطلوب دارد.
نتیجه: صاحب کفایه امر را مقید به متاخر نمود و اگر به نحو موخر بودن دخالت در مطلوب داشت این واجب معلق است.