درس خارج اصول استاد سید مهدی نقیبی

1402/12/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: واجب نفسی و غیری/تذنیبان/تذنیب اول/بررسی استحقاق ثواب بر فعل و عقاب بر ترک مقدمه

 

صحبت از ترتب ثواب بود بر مقدمات، که مقدمات واجب، واجب غیری هستند.

یک وجهی که صاحب کفایه برای ترتب ثواب بر انجام واجب غیری بیان فرموده:

تفضلی است که خدای متعال دارد.

چرا شروع در موافقت امر غیری ثواب نداشته باشد؟

صاحب کفایه فرموده: موافقت امر غیری موجب قرب نمی شود.

مخالفت امر غیری هم موجب بُعد نمی شود.

عقاب و ثواب از تبعات قرب و بُعد است.

چرا مخالفت امر غیری موجب عقاب نمی شود؟ چون موجب بُعد نیست.

نکته استاد: شاید اولی به قبول این باشد که این عبدی که شروع به انجام مقدمات واجب کرد، و اجل او فرا رسید این فرد مستحق ثواب است. نکته این است که در اینجا به کاری که مکلف انجام داد انقیاد صدق می کند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo