درس تفسیر استاد مهدی زمانیفرد
1400/01/16
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:تفسیر
ادامه آیه ۳۴:
جهت پنجم: بحث روایی: روایات خاصه: ۲ روایت.
۱-تفسیر برهان جلد ۱ صفحه ۶۱۴ حدیث ۱۰: عن ابیحمزه عن ابیجعفر لما قضی محمد نبوت و استکملت ایامه… ۲ مطلب از روایات استفاده میشود:
الف) مقامات معنوی و روحی رسول خدا، در ذریه حضرت بهنحو امامت و خلافت رسول خدا استمرار پیدا کردهاست. ب) استمرار مقامات ملکوتی در ذریه رسول خدا، براساس سنتی بوده که خدای متعال در ذریه انبیاء گذشته هم، همین سنت را اجرا فرموده.
۲-برهان جلد ۱ صفحه ۶۱۵ حدیث ۱۲: عن ابی عبدالرحمن… قال قال رسولالله الروح و الراحه… از این روایت استفاده میشود که در مقامات معنوی و روحانی بین اولیای خدا، ۱ اتحادی برقرار است.
پایان آیه ۳۴:
ایه ۳۵. ۴ جهت بحث:
۱-جهت اول: لغوی:
۲ لغت. ۱- محررا: اسم مفعول از ماده تحریر. تحریر مصدر باب تفعیل. ثلاثی مجرد آن حُر است. محرر یعنی آزاد شده (یعنی این بچه را از قید خانواده آزاد میکنم تا بیاید و خادم معبد تو باشد)
۲-تقبل: فعل امر. تقبُّل با قبول فرق دارد. تقبل یعنی قبول با رضایت صددرصدی اما گاهی انسان چیزی را قبول میکند اما راضی به قبول آن نیست. (پس تقبَّل منی غیر از اِقبل منی است)