< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/07/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:سوره آل عمران/آیه 6_/

۴ جهت از بحث: ۱ لغوی: ۲ لغت:

الف. یصورکم: باب تفعیل از ماده صورت. یصوّر یعنی ایجاد صورت در یک شی‌ء (تصویر مساوی ایجاد صورت)

ب. ارحام: جمع رحم . رحِم به محل تکون جنین گویند و این کلمه رحم مشتق از کلمه رحمت است.

تناسب: رحم عضوی از اعضای مادر است و مادر نسبت به فرزند خودش منشأ رحمت است و رحمت خاصی است به واسطه این تناسب عضو خاص را رحم نامیدند به جهت تناسب عضو و معنای رحمت و عطوفت.

۲. جهت دوم: اعرابی.

۱ نکته : جمله کیف یشاء. مجمع‌البیان: کیف در محل نصب بنا بر مفعول مطلق " یصورکم تصویرا یشاء" پس" کیف یشاء" جای مصور نشسته است که آن مصدر، مفعول مطلق برای یصور است.

۳. جهت سوم: نکته بلاغی:یک نکته:

التفات یعنی متکلم، سیاق سخن را عوض کند. آیه قبل (آیه ۵) غائب است، اما این آیه خطاب می شود " هو الذی یصورکم" چرا سیاق عوض شده: وضوح بیشتر برای مخاطب. توضیح: آیه قبل فرمود هیچ چیزی مخفی نیست حال یک مصداق از خودمان می‌خواهد به ما نشان دهد (از مگس و پشه نمی‌آورد)

۴. جهت چهارم: نکات تفسیری: ۴ نکته:

۱. چکیده آیه:

۲ نظریه: الف. اکثر مفسرین: این آیه، یک مقدمه‌ای است برای مباحث بعدی در باب ولادت حضرت عیسی علیه‌السلام یعنی همه قبول دارند حضرت عیسی از مادر متولد شده چون در رحم بوده پس معلوم می شود صورت را کس دیگر به او داده پس معلوم می شود عیسی خدا نیست (این براعت استهلال است یعنی مقدمه و زمینه‌چینی برای مطلب آینده. ۲۰ آیه دیگر می آید) اگر عیسی خدا بود در صورت دهی محتاج کسی دیگر نبود.

ب. استاد: نظر مشهور بعید است چون فاصله‌ای بین این آیه و آیات بعدی زیاد است. فاصله براعت استهلال باید نزدیک باشد به طوری که مخاطب نباید یادش برود اما نظر استاد: این آیه مصداق آیه قبل است یعنی هیچ چیز بر خدا مخفی نیست نمونه‌اش رشد موجود سلولی در رحم (از یک بار انزال منی، اگر فضا مناسب باشد ۷ میلیارد انسان به وجود می‌آید)

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo