< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/09/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر/سوره آل عمران_/

۴- فاغفرلنا ذنوبنا: تقاضا برای این‌که آثار دنیوی گناه پوشیده شود.

(توضیح: گناهان ۲ اثر دارد: اثر دنیوی، آثار اخروی؛ آثار دنیوی گناه: کم شدن عمر، رزق، نزول بلا، برداشته شدن نعمت‌ها، عدم استجابت دعا) .

۵-تفسیر قنا عذاب النار: برکنار کردن آثار اخروی گناه (می شود شخص روزه‌خوار باشد اما اهل صله رحم و جود و بخشش باشد در این‌جا می شود آثار دنیوی روزه‌خواری را خدا شامل حال او نکند اما این منافات ندارد که آثار اخروی که همان عذاب باشد شامل حال او نشود) پایان آیه ۱۶.

آیه ۱۷:

۵ جهت از بحث:

۱-جهت اول: جهت لغوی: ۱ لغت: قانتین: قانت اسم فاعل از ماده قُنوت. قنوت یعنی اطاعت دائم و همیشگی (به آوردن بالای دست در نماز قنوت می‌گوییم به خاطر دوام و طولانی بودنش چون مقدار قابل‌توجهی از وقت را به خودش اختصاص می‌دهد) .

۲-جهت دوم: اعرابی: این صفات، در حالت جر هستند چون صفت برای للذین هستند.

۳-جهت سوم: بلاغی: زمخشری: راجع به کلمه واو که چرا این صفات را با واو به هم عطف کرده و پشت سر هم نیاورده. جواب: واو برای این است که دلالت کند پرهیزکاران در هر ۱ از این صفات به‌تنهایی، به کمالش رسیدند اما اگر واو نباشد ممکن است این‌طور برداشت شود که از هر کدام بهره ای دارد ولی استقلال و کمال را نمی‌فهماند

۴-جهت چهارم: نکات تفسیری:

۱-چکیده و خلاصه آیه: ویژگی‌های پنج‌گانه انسان پرهیزکار.

۲-تفسیر صابرین: مجمع البیان:مراد از صبر، صبر در اطاعت است یعنی صبری که موجب انجام واجبات و ترک محرمات شود. علامه طباطبائی: ۳ نوع صبر داریم: صبر بر اطاعت (انجام واجبات) صبر بر معصیت (ترک محرمات) ، صبر عند المصیبت. لذا صبر در این‌جا مطلق است و هر ۳ را شامل می‌شود.

دلیل علامه: اطلاق کلمه صبر است لذا تمام اقسام را شامل می شود

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo