درس تفسیر استاد مهدی زمانیفرد
99/10/23
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:تفسیر/سوره آل عمران_/
۵-بغیر حق: قید توضیحی است نه احترازی (قید احترازی یعنی برای خارج کردن موارد غیر آن قید مثلاً اکرم العالم العادل؛ این قید عادل برای احتراز از عالم فاسق است.
قید توضیحی: موضوع را توضیح می دهد و حالت اخراج دیگر معنا ندارد. مثلاً" ربائبکم التی فی حجورکم" عبارت التی فی حجورکم قید توضیحی است) حال در اینجا نمیخواهد بگوید قتل پیامبران ۲ قسم است به حق و به غیر حق. بلکه بغیرحق، قید توضیحی است.
۶-یقتلون الذین یامرون بالقسط: مراد مدافعان پیامبر است (زیرا این قتل، به دنبال قتل پیامبران آمده) . چرا این تعبیر را بکار برد زیرا بکار بردن این تعبیر برای بیان شنائت، زشتی و قبح کاری است که افراد مخالف انجام میدادند. گناهشان این بوده که مردم را دعوت به رعایت عدالت میکردند.
جهت چهارم: بحث روایی: روایت خاص: تفسیر برهان جلد ۲ صفحه ۶۰۵: سلیم بن قیس هلالی عن امیر المؤمنین فی حدیث له معاویه قال له یا معاویه انا اهل بیت اختار الله لنا الاخره علی الدنیا و لم یرض لنا بالدنیا ثوابا( و خداوند نپسندیده است که در دنیا پاداش ما را دهد ) معیار حقانیت در نظر قرآن، پیروزی در دنیا نیست.
روایت عامه: تفسیر الدر المنثور ج۲ ص ۶۳:.... ای الناس اشد عذابا یوم القیامه..... پایان آیه ۲۱.