< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر

ادامه جهت چهارم:

۲-تفسیر ا لم تر الی الذین: مراد از الذین، عوام‌الناس یهود هستند زیرا کلمه "نصیبا" یعنی بهره اندکی از کتاب دارند و این‌ها فرق می‌کند با علمای اهل کتاب . در قرآن وقتی از علمای یهود می‌خواهد تعبیر کند می‌فرماید اتو الکتاب.

یدعون الی کتاب الله:

۳ نکته:

الف) داعی چه کسی بوده‌است؟ عموم مفسران: داعی، رسول خدا بوده است. استاد: داعی، علمای یهود بودند که عوام‌الناس را دعوت می‌کردند

ب) مراد از کتاب الله؟ بعضی: تورات. بعضی: قرآن استاد: نظر اول صحیح است.

ج) مراد از حکم چیست؟ مسأله ای که قرار است سوالات حکم کند چه مسئله‌ای است؟

بعضی: نبوت رسول خدا.

بعضی: رجم و سنگسار کردن زانی و زانیه محصنه.

نظر استاد: هیچکدام صحیح نیست چون در ادامه آیه داریم " ثم یتولی فریق منهم"یعنی ۱ دسته قبول می‌کنند و یکدسته قبول نمی‌کنند و حال آنکه طبق دو نظر قبل، همه‌شان به رسول خدا پشت کردند. نظر دوم اصلاً قابل‌قبول نیست و قابل توجیه نیست چون چطور یهودی که پیامبر را قبول ندارند می تواند پیامبر را در قضیه زنا، حَکَم قرار دهد. استاد: به نظر ما این آیه می‌خواهد بی‌توجهی عوام یهود را به کتاب خودشان بیان کند به این صورت که بین خود یهودیان اختلاف شده علمای این‌ها گفتند بیایید این اختلاف خودتان را با مراجعه به کتاب حل کنید که در این‌جا دسته ای که حکم علیه ایشان صادر شد پشت کردند. آیه می خواهد بگوید عوام یهود به کتاب خودشان ایمان ندارند و لذا در مسائل اختلافی وقتی کتاب حکمی را بیان می‌کند اگر علیه شان باشد نمی‌پذیرند.

۴-ثم یتولی فریق منهم: اعراض بر کتاب خدا، دلیل بر کفر است.

این آیه نحوه برخورد عوام‌الناس یهود را با تورات بیان می‌کند

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo