< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/11/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر/سوره ل عمران/آیه24

۴ جهت بحث:

۱-لغوی: ا غرّ: از ریشه غرور به معنای فریب خوردن. فریب خوردن ۲ جور است گاهی به خاطر طمع است و گاهی به خاطر چیزهای دیگر است. فریب خوردن که به خاطر طمع باشد (مال، زینت و ...) غرور نام دارد.

ب- یفترون: ریشه ثلاثی مجرد آن " فِریَه " است به معنای بریدن و جدا کردن است. افتراء یعنی دروغی که حالت بُرِش دارد یعنی مطلب حقی بوده و کسی می آید این مطلب حق را می‌برد و گزینشی مقداری که به نفع اوست همان را انتخاب می‌کند و به گوینده نسبت می‌دهد.

۲-جهت دوم: اعرابی:

الف) ذلک بأنهم قالوا:

۲ نظریه:

۱-مجمع‌البیان: ذلک مبتدا خبر محذوف." ذلک شانهم بانهم قالوا"

۲-ذلک مبتدا. بأنهم قالوا: خبر

استاد: نظر دوم بهتر است چون طبق نظر اول نیاز به تقدیر است و حال‌آنکه این‌جا نیازی به تقدیر نیست و تقدیر خلاف اصل است.

ب) و غر فی دینهم ما کانو یفترون: عبارت " ما کانوا یفترون" فاعل " غر" است

جهت سوم:بلاغی:

۲ نکته:

الف) ایام معدودات: از سیاق آیه، معلوم می‌شود تنوین برای تقلیل است. ب) ماکانو یفتروت: فعل مضارع وقتی کان بر سر او درآید دلالت بر ماضی استمراری می کند (یعنی به صورت مستمر در گذشته انجام می‌شده) استمرار بر ۱ مطلبی سبب می‌شود که آن مطلب، ملکه انسان شود.

۴-جهت چهارم: نکات تفسیری:

۴ نکته: الف) خلاصه و چکیده آیه: دلالت بر انحراف اعتقادی که سبب سبک شمردن کتاب خدا و دستورات خدا می شود توضیح: یکی از مشکلات رفتاری متدینین این است که دین خدا و دستورات الهی نزد آن‌ها سبک شود یعنی براحتی مخالفت می‌کنند عامل این رفتار، انحراف در اعتقاد به معاد است. ریشه‌اش این است که می‌گویند ما هر کاری در دنیا می کنیم در آخرت یه چند روزی وارد آتش می شویم و بعد می رویم بهشت.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo