< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/11/25

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر

ادامه آیه ۲۸:

4_جهت چهارم نکات تفسیری:

۱_چکیده آیه: نهی از رابطه و پذیرفتن ولایت کفار (که باعث می شود فرهنگ کفر جایگزین فرهنگ اسلامی شود)

۲_ ارتباط آیه با آیات قبل و بعد: فضای نزول سوره در فضای جنگ احد است به واسطه شکست مسلمین، یهودیان مدینه احساس قدرت کردند و از طرفی اهل کتاب هم احساس قوت کردند و از طرفی مؤمنان ضعیف الایمان، احساس ضعف و ناتوانی کردند لذا مؤمنان ضعیف الایمان شروع کردند با یهودیان و اهل کتاب مدینه، رابطه ولایی برقرار کردند. (تا اگر اسلام شکست بخورد این‌ها پشتیبانی داشته باشند)

۳_ تفسیر لایتخذ المومنون الکافرین اولیاء...: فخر رازی:

رابطه مؤمن و کافر ۳ جور می‌شود:

الف) مؤمن با کافر رابطه برقرار می کند به خاطر کفرش (یعنی کفر او را می‌پسندد و قبول دارد و به خاطر همین کفر با او ارتباط برقرار می‌کند)

ب) رابطه از روی خوف و تقیه است. ج) مؤمن با کافر رابطه برقرار می‌کند چون از این کافر، خوشش می آید و رابطه دوستی و صمیمیتی دارند. قسم اول از آیه خارج است چون در این صورت آن مؤمن، مؤمن نیست بلکه کافر است. قسم دوم هم که اشکال ندارد اما قسم سوم، آیه در اینباره است.

نظر استاد: قسم چهارمی هم داریم یعنی مؤمن و کافر علاقه و ارتباط داشته باشند اما علاقه و ارتباط ولایی نباشد بلکه کاری باشد این هم اشکال ندارد.

(رابطه ولایی یعنی رابطه‌ای که مؤمن، تحت تأثیر فرهنگ کافر قرار بگیرد) . من دون المؤمنین یعنی وقتی با کافر رابطه ولایی برقرار کند از مؤمنین و فرهنگ ایمانی و اسلامی، اعراض می‌کند و شروع می‌کند به اشکال و ایراد گرفتن. بحث مهاجرت از دارالاسلام به دار الکفر بدون علت خاصی، حرام است چون باعث ایجاد رابطه ولایی می‌شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo