< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/11/28

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر

ادامه آیه ۲۸: ادامه جهت چهارم:

۶-تفسیر " و یحذرکم الله نفسه": دلالت بر تهدید شدید نسبت به کسانی که ولایت کفار را می‌پذیرند. برای این‌که این تهدید روشن شود آیاتی داریم معادل با این آیه. در ۳ جا در قرآن کریم داریم که خدا می‌فرماید از کفار نترسید از من بترسید (بقره ۱۵۴، مائده ۳ و ۴۴) این چه مسئله‌ای است که باید از خدا بترسیم ؟ از آیات و روایات استفاده می‌شود که بدترین عذاب در دنیا، استدراج است (یعنی کم‌کم ایمان را از بین می‌برد بدون این‌که خود آن‌ها بفهمند) حال در این آیه می‌خواهد بفرماید اگر ولایت کفار را پذیرفتید سروکارتون با من است و بدترین عذاب در دنیا را به سر شما خواهم آورد که همان استدراج است (وقتی تهدید، شدیدترین تهدید است باید عذابش هم شدیدترین عذاب باشد و وقتی در آیات روایات نگاه می‌کنیم می‌بینیم بدترین بدبختی در دنیا استدراج است).

۷-تفسیر و الی الله المصیر : تهدید به عذاب اخروی است.

5) جهت پنجم: بحث روایی: روایت خاص: تفسیر الا ان تتقوا.تفسیر برهان جلد ۱ صفحه ۶۰۷:

العیاشی عن حسین ابن زید ابن علی عن جعفر ابن محمد عن ابیه قال کان رسول‌الله یقول لا ایمان لمن لا تقیه له و یقول قال الله الا ان تتقوا…

۲ نکته:

۱-از این روایت استفاده می‌شود که تقیه واجب است نه جائز. در مجمع البیان می‌فرماید که از آیه استفاده می‌شود که تقیه جایز است نه واجب.

توجیه روایت:

سؤال: کسی که تقیه نمی‌کند و سینه‌اش را جلوی دشمن سپر می کند این شخص اتفاقاً ایمانش باید قوی‌تر باشد پس چرا روایت می‌فرماید ایمان ندارد؟ راهی که خداوند متعال قرار داده و فرموده تقیه کن کسی که خودسری می‌کند و این راه را نمی‌رود ایمان ندارد چون خدا فرموده تو باید تقیه کنی به تو چه ربطی دارد که اظهار شجاعت می کنی. ما باید در مرزی که خدا مشخص کرده حرکت کنیم لذا در قرآن داریم "یا ایها الذین آمنوا لا تقدموا بین یدی الله" جلو افتادن از خدا عین عقب افتادن است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo