< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/12/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر

ادامه نکات اعرابی:

۲-و ما عملت من سوء ۲ کلمه "محضرا"، حذف‌شده چون ما عملت، مفعول تجد است. تجد از افعال دومفعولی است که در جمله اول هر ۲ مفعول ظاهر شده ، " ماعملت" مفعول اول. "محضرا" مفعول دوم.

قاعده: هرگاه قرینه‌ی واضح و روشن وجود داشته باشد حذف آن کلمه مستحسن است.

۳_تودّ، جمله حالیه است (حال از نفس)

۴_ لو: برای تمنی (ای‌کاش) . ۵- امدا بعیدا: اسم ان.

۳_جهت سوم: بلاغی:

۴ نکته:

۱-تنوین در خیر و سوء تنکیر است که گاهی برای تعظیم، گاهی تحقیر و .... می‌آید این را از سیاق جمله باید فهمید در این‌جا تنوین تعمیم و تکثیر است یعنی هر خیری چه بزرگ چه کوچک هر سوئی چه بزرگ چه کوچک.

۲_جمله " یحذرکم الله" التفات دارد ابتدای آیه سیاق غایب است در این‌جا می‌شود خطاب "کم" نکته‌اش این است که "یحضرکم" تهدید است و در تهدید تخاطب مهم است تا این هشدار و تهدید خود را بهتر نشان دهد.

۳_کلمه الله ۲ بار آمده. "وضع ظاهر موضع الضمیر"، علت تکرار شاید این باشد که مضمون ۲ جمله فرق می‌کند در یحذرکم حالت هشدار و اعلام خطر است اما در جمله‌ی دیگر حالت رأفت و رحمت است اگر بخواهیم با ضمیر بیاوریم فضا درواقع یکی حساب می‌شود ۴-کلمه بالعباد: جمله قبلی کم داشت در این‌جا هم قاعدتاً باید" کم" بگوید "والله رئوف بکم"، اما کلمه عباد را می‌آورد زیرا خدا با قرار دادن کلمه عباد می‌خواهد ملاک رافتش را بیان کند یعنی چون شما بنده‌های من هستید به شما رأفت دادم.

۴_جهت چهارم: نکات تفسیری ۵ نکته.

۱-خلاصه آیه: در مقام بیان تهدید دوم بعد از تهدید اول است (آیه ۲۸) برای کسانی که با کفار رابطه ولایی داشته باشند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo